لبیک فرمانده

لبیک فرمانده
سید علی جان مافرزندانت آماده ی جهادیم!
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

‹‹عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ››


از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی هرچند پیدایش و قدرت‌گیری نظام اسلامی در ایران و الگودهی آن به سایر مسلمانان از جمله ریشه‌های پیدایش بیداری اسلامی و گسترش روحیه‌ی مبارزه با استعمار در بین مسلمین است اما از سوی دیگر محبوبیت انقلاب و نظام اسلامی در بین مسلمانان فرصتی بسیار مناسب و اثربخش برای جمهوری اسلامی می‌باشد.




 

در واقع می‌توان گفت در اندیشه‌ی سیاسی آیت الله العظمی خامنه ای، انقلاب اسلامی در نفس پیدایش و قدرت‌گیری خود اثراتی بر جهان اسلام و مسلمانان داشته که این تأثیرات موجبات محبوبیت و الگوبخشی این نظام را فراهم آورده و از سوی دیگر این محبوبیت و قدرت نفوذ و تأثیرگذاری در بین مسلمانان جهان ضریب اثرگذاری و موفقیت نظام اسلامی در عرصه‌ی بین‌المللی و به خصوص تحولات منطقه‌ی خاورمیانه (غرب آسیا) را به شکل قابل توجهی رشد داده است.
از منظر رهبر انقلاب اسلامی "اثرگذاری انقلاب اسلامی بر جهان اسلام و مسلمانان" و "علاقه‌مندی و طرفداری مسلمانان از این انقلاب" رابطه‌ای دوسویه و متقابل را موجب گشته که نتیجه و ماحصل آن "عمق استراتژیک" و تکیه‌گاه پیدا کردن جمهوری اسلامی در بین مسلمانان و زنده شدن روحیه‌ی عزت‌طلبی در جهان اسلام است.
آنچه در ادامه می‌آید گزیده‌ای از بیانات و پیام‌های رهبر انقلاب اسلامی راجع به این موضوع است:

انقلاب اسلامی به مسلمین عزّت بخشید
انقلاب اسلامى، در سطح جهان به اسلام و مسلمین عزّت بخشید. این یک واقعیت است. پیش از آن، مسلمانان - اعم از جوامع، دولتها و شخصیتهاى مسلمان - در هر جاى دنیا که بودند، احساس انفعال مى‌کردند و براى خود و پیامشان ارزشى قائل نبودند. یک عدّه متفکّرین دلسوزِ مسلمان، از اسلام دفاع مى‌کردند؛ اما دفاع آنها نه از روى قدرت و عزّت که از روى دلسوزى و دلسوختگى بود. زیرا اسلام در غربت به سر مى‌برد....
همین احساس عزّتها بود که بعدها منتهى به پدید آوردن حوادث شورانگیزى از طرف مسلمانان در افریقا و آسیا شد؛ همان حوادثى که امروز دلمشغولى عمده امریکاییها و مستکبرین دنیاست. آرى؛ آنها دغدغه دارند. این‌که مى‌گویند «ایران خطرناک است»؛ این‌که مى‌گویند «جمهورى اسلامى، منافع ما را به خطر مى‌اندازد»؛ همه ناشى از همین دغدغه‌هاست...
 با پیروزى انقلاب اسلامى در ایران، اعتزاز و افتخار و مباهات به اسلام، در مسلمانان زنده شد. اسلام، عزیز شد و مسلمان احساس کرد که اسلام مایه سربلندى اوست. این هم از برکات انقلاب اسلامى بود. اصلاً یکى از ابعاد این انقلاب و به قول معروف «عمق استراتژیک انقلاب ما» همین است و دشمنان، همین را مى‌خواهند از ما بگیرند. مثل این است که انسان خیمه‌اى داشته باشد و دهها ریسمان در دهها سرزمین، با میخهاى بلند آن را کوبیده باشند. این خیمه به گونه‌اى استوار و پابرجا مى‌مانَد که هیچ توفانى نمى‌تواند آن را تکان دهد. 


هویت‌بخشی به مسلمانان
با تشکیل جمهورى اسلامى در ایران، مسلمانان در همه‌ى جهان هویتى تازه یافتند و احساس عزت و شخصیت اسلامى، در آنان دمیده شد، کوشش مستمرى که در طول دهها سال از سوى قدرتهاى استعمارى و استکبارى براى تحقیر مسلمانى و مسلمانان بکار رفته بود، نقش بر آب گشت و در همه جاى دنیاى اسلام روحیه‌ى افتخار به اسلام و مسلمان بودن رو به رشد و گسترش گذاشت.
نهضتهاى فرهنگى و سیاسى از سوى جوانان و آزادگان مسلمان در چهارگوشه‌ى عالم شکل گرفت، از غیر مسلمانان کسان بسیارى به اسلام و مکتب انقلابى آن ایمان آوردند و کسان بسیارِ دیگرى به دیانت و رسالت دین در تحولات اجتماعى دل بستند، و امام خمینى عظیم، همچون رمز هویت اسلامى و پرچمدار مبارزه با استکبار و فرعونها و زورگویان بین‌المللى شناخته شد...
 در بسیارى از کشورهاى اسلامى، حاکمیت دین و عزت و استقلال اسلامى، شعار مبارزان و جوانان و روشنفکران شد و خیل عظیمى از جوانان آنان، منش و رفتار جوانان ایرانى را الگوى خود قرار دادند. 
نهضت جهانی اسلام؛ پدیده‌ای فرهنگی
 نهضت جهانى اسلام یک شخص نیست که ترورش کنند، یک سازمان نیست که منحلش کنند، یک دولت نیست که منزوى‌اش کنند، بلکه یک پدیده‌ى فرهنگى و توده‌یى و عمومى است. ما باید هوایش را داشته باشیم و باید مراقب باشیم. نفس اعلامِ مواضع اسلامى در دنیاى اسلام، اعتبار ما را افزایش مى‌دهد و براى ما امتیاز است و نشاندهنده‌ى عمق استراتژیک ما و کمک‌کننده‌ى به ماست. 


از شمال آفریقا تا شرق آسیا عمق استراتژیک جمهوری اسلامی
این حرکت، این فکر، این انقلاب، این نظام عظیم، این عزّت اسلامى، این ایستادگى ملت در مقابل تمایلات استکبار و در رأس آن شیطان بزرگ امریکا، براى جوانان و دلهاى بانشاط در دنیاى اسلام جاذبه دارد. از این مى‌ترسند. این، یک امر جدّى است.
 استکبار مى‌داند که امروز در بسیارى از کشورهاى اسلامى، دلهاى مردم با جمهورى اسلامى است؛ مى‌داند که عمق سیاسى و استراتژیک نظام جمهورى اسلامى، در داخل کشورهاى اسلامى است؛ از شمال آفریقا تا شرق آسیا. 


پشتوانه مردمی در مقیاس جهانی
 تا پیش از پیدایش جمهورى اسلامى، به توده‌هاى عظیم مسلمان عالم تفهیم شده بود که اسلام قادر نیست براى آنان عزت و عظمت بیافریند و آنان در جستجوى سعادت باید یا به دنبال الگوى غربى و فرهنگ اروپا و امریکا بروند و یا به سمت تئوریهاى خیالى و پوچ مارکسیسم گرایش یابند؛ اما پیروزى انقلاب اسلامى و تشکیل جمهورى اسلامى در ایران و عزت و عظمتى که تحقق اسلام به ملت ایران بخشید، همه‌ى بافته‌هاى دیرینه‌ى استعمارگران غربى را باطل کرد و در عمل نشان داد که اسلام مى‌تواند ملتى را از ضعف و بى‌حالى و انظلام نجات بدهد و به اوج عزت و شجاعت و اعتماد به نفس برساند و هم مى‌تواند نظامى استوار و قادر بر زورآزمایى با قدرتهاى مادّى جهان بر آنان ببخشد و دست قدرتهاى ظالمانه و تحقیرکننده‌ى استعمار و استکبار را از سر آنان کوتاه کند. و چنین بود که جمهورى اسلامى به برکت اسلام، از پشتوانه‌ى مردمىِ نیرومندى در مقیاس جهانى برخوردار گشت و این به نوبه‌ى خود، بر توانایى و آسیب‌ناپذیرى جمهورى اسلامى - که همه‌ى سلطه‌هاى بزرگ جهانى، با آن سرناسازگارى دارند - افزوده است. 


نشانه گسترش انقلاب اسلامی
گسترش انقلاب از نظر امام از راه ایجاد فتنه در کشورها نیست، از راه لشگرکشى نیست، از راه گسترش تروریزم نیست - برخلاف برخى از انقلابهاى دیگر - گسترش انقلاب در میان ملتها از راه الگوسازى نظام جمهورى اسلامى‌است. یعنى ملت ایران نظام جمهورى اسلامى را به حدى و مرتبه‌اى برسانند که وقتى ملتهاى دیگر به این الگو نگاه میکنند، شوق پیدا کنند و آن راه را دنبال کنند؛ از راه ترویج معارف اسلامى و از راه صراحت در دفاع از طبقات مظلومِ دنیاى اسلام و ملتهاى مظلومى که در دنیاى اسلام پامال ظلم استکبار شده‌اند. این گسترش نظام اسلامى است که اتفاق افتاد.
 امروز ملتهاى جهان به ملت ایران نگاه میکنند، از ملت ایران نیرو میگیرند، انگیزه میگیرند، انرژى میگیرند. امروز شعارهاى ضد استکبارى ملت ایران در همه‌ى دنیاى اسلام گسترش پیدا کرده است. امروز شما به هر کشورى از کشورهاى اسلامى که حرکت کنید، با هرگونه رژیمى، با هرگونه دستگاه حاکمه‌اى، مى‌بینید ملتهاى آنها به شعارهاى شما، به انگیزه‌ها و آرمانهائى که شما ترسیم کردید، با چشم عزت و احترام نگاه میکنند؛ شعار ضدیت با ظلم، ضدیت با سلطه، دفاع از مظلومان، دفاع از ملت فلسطین، دشمنى با شبکه‌ى اختاپوسى صهیونیسم. این دل ملتهاى مسلمان است؛ این گسترش انقلاب اسلامى است. 



ناخشنودی دشمن از عمق استراتژیک نظام اسلامی
 ملتهاى مسلمان عمق استراتژیک نظام جمهورى اسلامى‌اند. چرا تبلیغات عجیب و غریب آمریکائى و انگلیسى سعى میکنند بین ملتهاى مسلمان با ملت ایران جدائى بیندازند؟ چرا؟ با مسئله‌ى قومیت، با مسئله‌ى سنى، شیعه؟ چون میدانند آنها عمق راهبردى و عمق استراتژیک جمهورى اسلامى محسوب میشوند. تکیه‌گاه یک ملت به عمق استراتژیک اوست. نمیخواهند ملت ایران و نظام جمهورى اسلامى از این حمایت و طرفدارى‌اى که از او در کشورهاى مختلف میشود - که البته بى‌نظیر هم هست - برخوردار باشد. شما در هیچ جا نمى‌بینید که در یک کشورى از رؤساى یک کشور دیگرى، آحاد مردم - نه سیاسیون - تجلیل و احترام کنند؛ عکسشان را بلند کنند، نامشان را با هیجان بیاورند؛ جز جمهورى اسلامى. در کشورهاى مسلمان هر جا بروید، آنجائى که رد پائى از جمهورى اسلامى هست، مردم نسبت به آن و نسبت به جمهورى اسلامى ابراز احساساتشان اینجورى است. دشمن این را نمیخواهد؛ دشمن نمیخواهد این ارتباط برقرار باشد. 


هویت جمعىِ متکى به ایمان دینى
در دنیاى فوق مدرنِ پیشرفته‌ى علمى و این همه ثروت متراکم، این چیز کمى است که یک مجموعه‌ى سیاسى به نام دین و معنویت و عدالت و با پشتیبانى مردم به‌وجود بیاید و چنین جایگاه و موقعیتى پیدا کند؟ امروز این اتفاق افتاده است. خیمه‌یى که این‌جا سرِپاست، ریسمانها و میخ‌هاى عمیقى که این خیمه در سرزمین اسلامى دارد، در کشورهاى دیگر کوبیده شده است. ما در ملتهاى گوناگون عمق استراتژیک داریم...
ما مى‌توانیم پایه‌هاى غلطى را که قدرت اقتصادى متمرکزِ متراکمِ دستگاه‌هاى شیطانى براى خودشان به‌وجود آورده‌اند، به چالش بکشیم. در دنیا جنگ راه مى‌اندازند، قحطى به‌وجود مى‌آورند و بحران ایجاد مى‌کنند...
 بحران‌آفرینى، جنگ‌آفرینى و ایجاد نظام‌هاى خشن و قسى‌القلب - مثل اسرائیل - کار اینهاست. باید اینها را به چالش کشید. کى‌ مى‌تواند؟ یک هویت جمعىِ بین‌المللىِ زنده‌ى خسته‌نشو، متکى به ایمان قلبى و دینى؛ این است که نمى‌گذارد انسان خسته شود. هر چیز دیگرى قابل خسته شدن است، جز ایمان با طراوت دینى. این مى‌تواند آن قدرتها را به چالش بکشد و تعدیل کند و در نهایت آنها را از بین ببرد. 


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی